تعمیرمکانیکال سیل

مکانیکال سیل یا سیل مکانیکی ازجمله قطعات دارای ایمنی بالا و همچنین مصرف بالا در بسیاری از صنایع می باشد. به طور کلی وظیفه اصلی مکانیکال سیل جلوگیری از نشت سیال، گاز و غیره به خارج از تجهیز مربوطه می باشد. که ما در این مقاله می خواهیم به علت های متداول برای خرابی و چگونگی تعمیر این محصول بپردازیم.

علت خرابی مکانیکال سیل

بسیاری از خرابی های مکانیکال سیل می تواند به دلایل زیر باشد:

  • استفاده نامناسب و کاربری نادرست از مکانیکال سیل با مشخصات خورندگی و ساختار مولکولی خاص
  •  استتفاده از مکانیکال سیل های نامرغوب، نامناسب و غیر استاندارد.
  •  متناسب نبودن مکانیکال سیل با دور شفت خروجی از موتور یا همچنین الکتروموتور
  •    نصب غیر اصولی
  •  گرمای بیش از حد
  •  ایجاد تاول  بر روی سیل مکانیکی
  •   سوراخ شدن و خوردگی
  •   و...

آب بندي محور (shaft sealing)

حدودا چندین سال است كه نشتی مايعات در امتداد محور مکانیکال سیل پمپ از داخل پوسته با بكارگيري مواد و قطعاتي كه مجموعتا بنام پكينگ (Packing) ناميده ميشود به حداقل رسیده است.
در دنیای امروزی و پيشرفت هاي روز افزون و بسیاری كه در طراحي مکانیکال سیل پمپ هاي فرايندي صورت گرفته ولي همواره پكينگ ها (Packing) به علت کم بودن هزينه اوليه آن ها و همچنين كاربرد آسان این محصول براي بسیاری از اپراتورها در محدوده وسيعي مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
همانطور که می دانید مکانیکال سیل از دو سطح کاملا تخت كه در روبروي يكديگر قرار دارند و درحال چرخش است تشكيل مي گردد. سطح در حال حرکت و دوار (Rotating Face) بوسيله محور پمپ محافظت می شود در حالي كه سطح ثابت(stationary face)  بوسيله گلند نگه داشته مي شود.
با توجه به عملکرد مکانیکال سیل دراين نوع آب بندي، همیشه يك سطح در حال حركت بوده و ساير سطوح بصورت ثابت هستند که به اين نوع از سيستم آب بندي اصطلاحا می توان آب بندي ديناميكي(Dynamic seal)  نيز گفته شود.
دريك آب بند اوليه همواره از 4 مسير امكان بروز نشتي وجود دارد كه بايد آنها را مد نظر قرار گرفت و توجه ویژگی به آنها داشت که در ادامه به هر یک اشاره خواهیم کرد:

  •  بين دو سطح آب بندي
  • بين سطح دوار و محور
  •  بين سطح ثابت و گلند
  •  بين گلند و محفظه آب بندي(stuffing box)

مکانیکال سیل های قدیمی که آب بند ثانویه که در زیر سطح دوار قرار داشت، به سمت جلو و عقب حرکت کرده و این سبب بوجود آمدن خرابی و خوردگی می شود. در طرح های جدید مکانیکال سیل، آب بند ثانویه ثابت خواهد شد و در نتیجه بروز خوردگی حاصل از سایش، خوردگی و مشکلات بوجود آمده، جلوگیری خواهد شد. 
هنگامی که پمپ در حالت نرمال به کار خود ادامه می دهد، سطوح ثابت و متحرک توسط سیال موجود در منطقه آب بندی، به صورت کاملا بسته نگهداری خواهد شد و در این صورت هنگام راه اندازی اولیه و هنگام توقف پمپ، فشار موجود در منطقه آب بندی بوسیله نیروی فنر آب بند مکانیکی زیاد می شود.


پکینگ (Packing)

پكينگ ها در درون جعبه آب بندي فشرده خواهند شد و پس از فشرده شدن بصورت شعاعي منبسط شده و همين باز شدن آن باعث آب بندي محور پمپ در داخل جعبه آب بندي خواهد شد.
چون بين پكينگ و مجموعه جعبه آب بندي هيچگونه حركت نسبي وجود نخواهد داشت، در این صورت اين قطعات به درستي وظيفه خود را انجام خواهند داد.
اما با توجه به چرخش محور، يك مقدار مشخصي اصطكاك برروي سوراخ پكينگ ها كه در تماس با محور هستند بوجود مي آيد و درنهایت وجود مقداري نشتي می شود كه باعث روانكاري و خنك كردن اين قسمت می شود که این بخش بسیار ضروری است.
بنابراين حذف كامل نشتي از پمپ نبوده است و وظيفه اصلي آن محدود شدن و کم شدن ميزان نشتي تا ميزان 40 تا 60 قطره درهر دقيقه است. به این نکته توجه داشته باشید که در محل قرارگيري پكينگ يك مقدار مشخصي سايش بوجود خواهد آمد و توصیه می شود تا دراين منطقه از بوشهاي محافظ (protective sleeve) استفاده شود.

نتیجه

ما در این مقاله از چراغی گروپ به معرفی مکانیکال سیل و بررسی تعمیر مکانیکال سیل پرداختیم، امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *